Донды-батыр сярысь пересьёслэн верамъёссы
Сказание о Донды-батыре

Валляна аръёсы улэм,пе, Солдырьын Донды-батыр. Кытысь вуэмез тодмо öвöл, нош лыктэм со татчы Идна но Гуръя пиосыныз. Татын вордскиллям на солэн Весья но Зуй пиосыз.

Дыр ортчемъя улыны люкыт луэм но, Донды Иднакарысь кошконо кариськем. Покчи пиосыныз шур кузя ог дас вить иськеме вылэгес тубем. Тубоно шурзэ но улыны интыяськем карзэ солэн нимыныз вераны кутскиллям.

Бадӟым пиез Идна вуж улон интыязы ик кылем, Гуръя Чупчи кузя валлане тубем. Та интыосын кузё луыса улыны кутскемзы бере, батыръёс пӧртэм уж удысэз кутоно луиллям. Гуръя нюлэсэз сайкыса гырыны-кизьыны кутскем, Идна ӵыжы-выжы калыкезлы кӧттырет пойшураса шедьтоз вылэм. Нош пересь Донды, музъем ужзэ вунэтытэк, вузкарон но корт ӵыжатон-дурон киужез азинтэм.

Та выль быръем интыяз кема гинэ улыса, Донды одӥгезлы пиезлы чебер Эбгаез кышно ваем. Кензэ мусо каремез но мукетъёсыз пӧлысь висъямез понна, пиосыз, кенэныз улэ шуыса, югдурез умой-умой чаклаллямтэ ни. Атаенызы ваче вуиллям но мукет азе кошконо кариськиллям. Котькудӥз аслыз ачиз кар лэсьтэм. Карлы тупано гурезь шедьтымтэ дыръязы, пе, вырйылэз, киынызы кутыса, гурезь луытозяз ӝутозы вылэм. Каръёссы котырын батыръёс пöйшураса, музъем ужаса, корт ӵыжатыса улӥллям.

Вакытэн-вакытэн батыръёслэн ваче пумит вуон дырзы но луылэм. Соку соос коръёсты но быгылес корт кивалтосъёсты, шудэм улсын кадь, карысен каре лэзьяло, пе,  вылэм.  Гуръякар  батыръёс  Весьякар  батыръёсын  вожме  усьылӥллям, иднакаръёс - сепычкаръёсын. Нош селтакаръёслэн Иднакарысь батыръёслы кужымзэс возьматэмзы потылэм. Гуръякаръёс, пе, Весьякар вылэ кор лэзьялозы вылэм, нош Иднакар вылэ – ог 40 пудъем корт кивалтосъёссэс.
Толалтэ Селтакар батыръёс азвесь куас вылын ветлӥллям. Карйылозь 20 иськемез толпери кадь ӝог ортчо, пе, вылэм.

В прежние времена жил, говорят, на горе Солдырь Донды-батыр. Откуда он в этих краях появился, никто не знает, но пришел он сюда со своими сыновьями Идной и Гурьёй. Здесь у него родились еще два сына - Весья и Зуй.

Шло время. Тесно стало жить на этом городище. Собрался Донды и вместе с младшими сыновьями вверх по реке верст на пятнадцать поднялся. Ту речку и место с тех пор его именем и называют.

Старший сын Идна на прежнем месте остался, Гурья вверх по Чепце новое городище основал. И стали они хозяевами этих мест. Разными промыслами занялись. Гурья предпочтение земледелию отдал: лес корчевал, пашню распахивал. Идна все больше на охоту ходил, пропитание для рода в лесу добывал. А старик Донды, не забросив землепашества, торговлей и ремеслами занялся - железо ковал да орудия труда делал.

Пришло время и младших сыновей женить. Для одного из них Донды привел в дом красавицу Эбгу. По душе она ему пришлась. Не скрылось от людских глаз, как свекор эту невестку из числа других выделял. Слухи пошли. Сыновья, обвинив сноху, рассорились с отцом и покинули городище. Каждый из них свое городище обосновал. Рассказывают старики, что богатыри, не найдя подходящей вершины, брались рукой за пригорок и вытягивали его до величины горы. Как и раньше занимались они охотой, земледелием и промыслами.

Бывали времена, когда богатыри ссориться начинали. В гневе, говорят, они целые бревна и железные шары из пращи с городища на городище играючи метали. Гурьякарские богатыри перед весьякарскими силу свою выказывали, иднакарские - перед сепычкарскими. А богатыри с Селтакара перед иднакарскими силой похвалялись.

Гурьякарские, рассказывают, на Весьякар бревна метали, а на Иднакар - железные шары весом чуть ли не в сорок пудов.

Зимой селтакарцы на серебряных лыжах ходили. Расстояние от своего городища до Карйыла они со скоростью вихря преодолевали, говорят.

(Человек силен друзьями/Эшъёс-юлтошъёс/
Сост. Т.Г. Перевозчиковой, Ижевск, 1993: 31-34.)