Пазялэн Ӝужгес Пазял и Жужгес
Вуж Жикъя гуртысь Пазял нимо таза пиосмурт, пе, тэк улыны уг яраты вылэм. Паськытэсь лулпу куасъёсыз вылэ султэ но,
тыпы вугыё пукыӵсэ кутыса, тэле пӧйшураны мынэ. Тӧлпери кадь жог кошке вылэм. Выль усем лымы, пе, бӧрсяз
пурӟыса гинэ кыле. Солэн пижныосаз кайсыос туж трос сюрыло вылэм. ӟичыосыз но трос гинэ кутылэм.
Озьы пойшураса ветлонъяз, со Зэрпал лёг палась интылы туж синмаськем. - Мон татчы улыны лыкто! – тэль тыр
ик кеськыса верам, пыд улысьтыз музъемез ик зуркатэм. Сю аръёсын сылэм писпуос сильтӧлэн погыръям кадь куашетыса пограло,
пе. Пилеме сузькыны турттӥсь ӝужыт, зӧк пужымъёс музъемез пилёно вылысь кадь усё.
Пазял ужаны но мыло-кыдо вылэм, пӧйшураны кадь ик. Кунулаз понэм пӧсь нянь сукыризэ тэль коран дораз мынытозяз
сӥяны уг вуы вылэм.
ӝоген Пазял выль сайкем интыяз улыны лыктэм. Вужгуртсэ вунэтонтэм вылысь, гуртэзлы Пазял-Жикъя ним понэм. Нош
дыртыса лыктэменыз, лэся, сенькиен чакмазэ басьтыны вунэтэм. «Э-э, нош тыл поттонме басьтыны вунэтӥськем ук мон!»
шуыса, ӟумъя доры мыноно кариськем. «ӟумъя иськавынлэн тылэз вань, дыр, сётоз», - малпам. - Од-а
сётысалыд, ӟумъя иськавын, тылдэ? – корка пырем бере ик, мур йыбырттэм Пазял. - Выль лыктэм иськавынъёслы сётъяны
мынам тылэ ӧвӧл, - мышсэ возьматэм ӟумъя. - ӵок, ӧвӧл ке, - киыныз шонтэм Пазял. –
Со понна мынам нылъёсы тыныд уз луэ. Кызьы вераз Пазял, озьы ик Луиз: туннэ нуналозь ӟумъя гуртысь одиг пазял нылэз
но уд шедьты… - Тыл курыны лыктӥ, Уча иськавын, - Уча доры пырыса, нош ик мур йыбырттэм Пазял. Уча иськавынэз
гур пельпумысьтыз бадяр пу чагписсэ басьтэм но, тыл поттонэн ӵош сётыса, «иськавынэн иськавынлы тэрыса улыны мед
кылдоз» шуыса верам. - Та дырысен асьмеос кыкнамы но ӟеч иськавынъёс мед луомы, - йыбырттыса кошкем Пазял.
Пазяллэн улон интыезлы матын вылэм Айпак ты. Вало шурлэсь но узыр вылэм со чорыген. Пазял со тыэ чорыганы чем
гинэ ветлылоз вылэм. Та палан вашкала дырысен улӥсь ӝужгеслэн вожез потэм: «Дугды тон, Пазял, та Айпак тыын
чорыгамысь. Возьдаськыны кулэ тыныд, бер лыктэм иськавынлы, татын кузёяськыны». – «Уг дугды та тыысь чорыгамысь,
шуэм Пазял ӝужгеслы, - кыкнамы но одӥг ин улын улӥськом». - Кин ке луло муӵез вало Шур вамен
ӵыжыса поттыны быгатӥз, со гинэ чорыгалоз та Айпак тыын, - ӝужгес ӵектон сётэм.
Пазял ӝужгеслэн чектонэныз соглаш луэм. Нырысь ик луло мучез ӝужгес чыжем. Вало шур сопала капчиен вуттэм.
Нош Пазяллэн ӵыжем муӵез вало шоры гинэ вуэм. Дурыстэм юн вожез потэм Пазяллэн. - Мон тыныд нылме но
уг сёты, нылъёстэ но кен уг басьты, - шуэм. Зэмзэ но, Пазял-Жикъя гуртысь одӥг ӝужгес нылэз но уд шедьты,
ӝужгес гуртысь нош – Пазял-Жикъя нылэз.
|
Мужчина по имени Пазял из деревни Старая Жикъя очень не любил, говорят, сложа руки сидеть. Вставал на свои ольховые лыжи
и, захватив лук, уходил на охоту. Только снег за ним следом вихрился. В его силки клестов много попадало. Да и лис часто добывал.
Охотясь, забрел он как-то в края, где холм Зэрпала возвышается. Понравились ему эти места. - Я сюда жить приду! –
крикнул Пазял на весь лес, даже землю содрогнуться заставил. Вековые деревья, словно в бурю, со страшным шумом попадали. Огромные
сосны, чуть ли не достигающие неба, с глухим шумом о землю ударялись, словно расколоть ее хотели.
Пазял в работе был так же, как и в охоте, ретив. До порубки он так быстро добирался, что только испеченный хлеб не успевал
остывать у него под мышкой.
Вскоре Пазял перебрался на очищенное от леса место. Чтобы не забыть деревню предков, назвал он новое место поселения Пазял-Жикъя.
Когда переселялся, впопыхах забыл прихватить трут с огнивом. Решил сходить за огнем к соседу Зумъе. - Не дашь ли, Зумъя-иськавын,
огонька, - войдя, низко поклонился Пазял. - Для пришельцев у меня огня нет, - повернулся к нему спиной Зумъя. - Нет
так нет, - махнул рукой Пазял. – Только помни, никогда девушки из моей деревни не будут выходить замуж в твою.
Как заклял Пазял, так и случилось: и по сей день в Зумъе не отыскать ни одной девушки из Пазяла… - За огнем к
тебе пришел, Уча-иськавын, - зайдя к Уче, низко поклонился Пазял. Уча достал с печки кленовое полено, просушенное для лучины,
и вместе с огнивом протянул Пазялу: - Да будет суждено соседям жить в согласии. - Да будем с этого часа добрыми соседями-родственниками,
- вновь поклонился Пазял. Недалеко от места, где поселился Пазял, было озеро Айпак. Рыбы в нем водилось гораздо больше,
чем в самой реке Вале. Зачастил на это озеро за рыбкой Пазял. Да издавна живущий в этих краях Жужгес рассердился на него: -
Перестань, Пазял, рыбачить в этом озере. Стыдно должно быть тебе, недавнему переселенцу, здесь хозяйничать. - Не перестану
здесь рыбачить, - заупрямился Пазял, - оба мы под одним небом ходим. - Кто кочку через Валу перепнет, тот и будет рыбачить
в озере Айпак, - нашел выход Жужгес.
Пазял согласился. Первым пнул кочку Жужгес. Легко перелетела кочка на ту сторону реки. А кочка Пазяла прямо посередке реки
плюхнулась. Ох и рассердился же Пазял! - Никогда не выдам я в твою деревню свою дочь, а твоих дочерей в свою деревню не
возьму.
И правда, в деревне пазял-Жикъя ни одной девушки из Жужгеса не сыскать, а в жужгесе – Пазял-Жикъя.
(Человек силен друзьями/Эшъёс-юлтошъёс/ Сост. Т.Г. Перевозчиковой, Ижевск, 1993: 60-63.)
|
|
|